Sessió V – Educació Emocional. Habilitats socials i valors

Si en l’entrada anterior us parlava de les intel.ligències múltiples en aquest us vull parlar de La intel.ligència emocional descrita per Daniel GolemanEmotional Ingelligence (1995), com l’habilitat que té el subjecte per gestionar l’emoció, transmetre-la de forma adequada i percebre la dels altres. Com Gadner o Salovey i Mayer anteriorment, la proposta de Goleman va també en el sentit de demostrar que l’individu no té només un tipus d’intel.ligència sinó diferents, ell apunta, l’emocional.

Aquesta capacitat per entendre i gestionar els sentiments ens dona unes habilitats emocionals que ens permeten:

  • Tenir una millor competència social. Adaptar-nos i relacionar-nos millor amb els altres
  • Establir relacions de confiança i bones habilitats per resoldre problemes
  • Tenir un millor desenvolupament de la personalitat
  • Millorar el rendiment acadèmic

Tot això comporta 5 dimensions, consciència emocional, regulació emocional, autonomia emocional, intel.ligència i habilitats sòcio-emocionals i habilitats de vida i benestar (Bisquerra, 2002). Que ens permetran tenir una capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de la dels altres, gestionar les emocions de forma apropiada, mantenir bones relacions amb altres i adoptar comportaments adequats i responsables de solució a problemes personals.

Així per tant, com a tutors, se’ns presenta, també, la possibilitat de col.laborar i ajudar l’alumne a desenvolupar aquesta competència emocional que he tractat de sintetitzar. Com a tutors/es haurem de donar eines perquè els nostres alumnes coneguin i gestionin les emocions. I en les tutories tenim el millor espai per poder fer-ho.

inteligencia-emocional-ii

 

Pot ser una molt bona cosa la inclusió d’una activitat per tractar el tema de tenir una consciència emocional en el nostre PAT d’aula. A les sessions varem realitzar la següent activitat:

Amb l’objectiu de reconèixer les emocions, pròpies i dels altres, varem fer un dibuix, en un tros de paper. Aquest havia de significar el nostre estat d’ànim en aquell moment, he de reconèixer que no va estar gens senzill, desprès, quan tothom ja té el seu paper, aixecar-se, posar-se el paper al pit, i sense dir res, donar voltes per la classe, a poc a poc i en silenci, tot mirant els dibuixos dels altres. En el moment que no entenguéssim quin estat d’ànim representava el dibuix del company, ens havíem de para al davant i preguntar, Què vols dir? L’altre ens feia una curta descripció, una o dos paraules, i continuàvem.

La conclusió a la que vaig arribar era que mols ens sentíem d’una determinada manera i que cadascú, no obstant, ho representava amb un dibuix.

Desprès es pot fer una posta en comú i una xerrada sobre el que ha sortit.

Fer aquests tipus d’activitats, hi ha moltes, ens/els pot ajudar a parlar sobre les seves emocions.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s