Sessió IV – Educació Personalitzada

Si en l’anterior entrada us feia una presentació de les Intel.ligències Múltiples, en aquesta vull intentar fer-vos presentació de la importància que aquestes tenen tant pel que fa a l’educació personalitzada com pel que fa als estils d’aprenentatge. I és que si acceptem, i no dic que ho haguem de fer, que les intel.ligències són múltiples i no sols una, hem de ser conseqüents doncs amb això i acceptar que també hi ha diferents formes d’entendre les coses, estils d’aprenentatge, i que, llavors, el docent ha de fer un esforç en conèixer els seus alumnes i aplicar una educació personalitzada. No?

Conèixer els diferents estils d’aprenentatge vol dir:

  • Controlar el propi aprenentatge
  • Poder desenvolupar un pla personal d’aprenentatge
  • Diagnosticar els punts fors i febles com a aprenent
  • Descriure el propi estil d’aprenentatge
  • Superar els bloquejos personals en l’aprenentatge
  • Identificar en quins condicions s’aprèn millor

Com a alumnes del màster varem fer una activitat per identificar l’estil d’aprenentatge segons el qüestionari d’aprenentatge de Honey-Alonso. Aquest model assenyala quatre estils d’aprenentatge: Actiu, reflexiu, teòric i pragmàtic. Cada estil té relacionades unes característiques de la persona, unes activitats favorables i unes activitats desfavorables. Per tant, sens dubte el professor/tutor ha de conèixer els seus alumnes però tinc la certesa, desprès de l’activitat, que proposar als alumnes una reflexió i coneixement sobre els seu aprenentatge és el millor perquè reflexionin sobre els diferents estils possibles i on estan situats. I sobre les activitats que li van millor o pitjor.

Tanmateix, i per posar un exemple, hi ha el model de Kolb la teoria del qual considera que per aprendre hi han en joc quatre capacitats. Partint d’una experiència, aquesta pot ser directa i concreta o abstracta. Desprès aquestes experiències es transformen en coneixement a partir de la reflexió sobre les mateixes o sobre l’experimentació. Us adjunto La roda de l’Aprenentatge de Kolb:

la-rueda-del-aprendizaje-de-kolb

Des d’aquesta visió penso que com a docents conèixer nosaltres també que existeixen intel.ligències diferents i que, per tant, hi ha diferents estils d’aprenentatge, ens pot donar un recurs més per la nostre relació amb el alumnes. També un coneixement d’això per part de l’alumne el pot ajudar a reflexionar i donar-li eines per treballar les matèries d’una forma diferent si en té problemes. Si no coneix això pot pensar que no arriba al nivell quan el problema és que no ho està fent de la millor manera per ell. Diferents estils d’aprenentatge vol dir diferents necessitats, i per tant hem d’estar atents a aquestes i fer que els joves s’hi reconeguin.

De idferents estils d’aprenentatge en traiem diferents estils docents. I com docents també hem d’estar atents a això.  Podrem tenir un estil actiu, animador, espontàni, o per contra, un estil reflexiu, teóric o pragmátic. Cada estic amb unes característiques que s’adapten a cada estil d’aprenentatge.

Si treballem les necessitats i l’estil d’aprenentatge a la formació dels alumnes tindrem com a docents, i tindrà l’alumne, èxit en el seu aprenentatge.

Anuncios

One thought on “Sessió IV – Educació Personalitzada

  1. Pingback: Activitats Màster de Formació del Professorat « Filosofía de Bolsillo

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s