Sessió III – La Comunicació

Comunicación

Les dificultats per comunicar-se són con-substancials al fet mateix de comunicar-se. En un esquema bàsic tindríem una estructura de la comunicació  tipus emissor codificant un missatge, per exemple a partir del llenguatge, i un receptor o destinatari que el descodifica. El que entengui o no el receptor dependrà de molt factors; de que l’emissor no és comuniqui bé, que el canal no permeti la comunicació o que el destinatari no entengui el missatge. Si parlem que la comunicació és molt més que parlar, llavors les variables per la no comunicació pugen.

En quan als tipus de comunicació hi ha dos, verbal, oral i escrita, i no verbal, llenguatge corporal i llenguatge icònic (Morse, Braylle, llenguatge de signes…). I existeixen diferents factors que intervenen en una i l’altre com el to, ritme, volum, silencis o timbre en la oral, o expressions facials, mirades, postures, gestos, en el llenguatge corporal.

Avui dia ens comuniquem de moltes i diferents maneres, especialment des de l’aparició d’Internet i les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació). La comunicació per email, twitter, facebook o wahtsapp són algunes de las que més utilitzen els nostres joves per comunicar-se.

I com ens afecta això? El professor/a tutor/a ha de ser capaç d’establir comunicació amb els alumnes i de facilitar la comunicació entre el grup classe a l’aula. Això serà moltes vegades difícil ja que podem pensar, erròniament, que alumnes i professors parlem idiomes diferents, ens al contrari, el tutor/a ha de treballar per eliminar aquesta barrera i per això té eines, o maneres de fer, que, conegudes i ben aplicades, l’ajudaran en aquesta tasca.

Alguns exemples d’això anterior serien:

  • Confirmació/Desconfirmació quan mantenim una comunicació amb l’alumne/els alumnes, mostrar-los que estem al cas del que ens expliquen, que estem atents, a través de mirades, paraules de confirmació, preguntes…
  • Qualificar/Desqualificar. Dir qual les coses estan ben fetes i no desqualificar a l’alumne/a.
  • Evitar sermons perquè provoca que aquell idioma diferent del que parlava sigui més palès i  perjudica el tracte.
  • Escoltar activament.
  • Parlar des del “jo” quan una actitud ens molesta en comptes de desqualificar la mateixa.

Hi ha també alguns exemples de com millorar la comunicació a l’aula que és poden extreure dels punts anteriors:

  • Descriure el problema i informar en comptes d’acusar. Això voldrà dir escoltar activament, no desqualificar i evitar sermons.
  • Proposar alternatives en comtes d’ordenar.
  • Ser descriptiu a l’hora d’elogiar i no generalitzar. Evitar un és molt bonica la redacció i, en comptes, marcar aquells punts forts de la redacció que faran confiança l’alumne/a.

Per últim m’agradaria concloure aquesta entrada amb una dinàmica sobre comunicació, que varem fer a classe i em va agradar molt, i que pot fer el tutor per mostrar als alumnes la importància de la comunicació i de l’escolta i atenció.

  • L’objectiu és reconèixer el valor de ser escoltat i identificar l’escolta passiva.
  • Es desenvolupa per parelles. Previament a un els dius que han de pensar una cosa per explicar durant tres minuts, i a l’altre li dius que no ha d’escoltar el que le company li dirà. La persona que ha d’estar escoltant no ho farà, no atendrà, mirarà a un altre costat, riurà, no mostrarà interés.
  • Després comentaran entre ells com s’han sentit.
  • Per finalitzar es pot possar en comú en el grup classe i comentar si han viscut situacions similars.

Personalment penso que és un exemple del que ens trobem molt sovint al nostre voltant i és una activitat molt atractiva per mostrar als joves com de malament es pot sentir algú al que no li prestem atenció.

Anuncios

One thought on “Sessió III – La Comunicació

  1. Pingback: Activitats Màster de Formació del Professorat « Filosofía de Bolsillo

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s