El portafoli

Com que he parlat d’avaluació per portafoli en el post anterior, quan parlava sobre les activitats d’algunes de les assignatures del màster, i com que no tots els lectors seran els professors de les matèries, em veig una mica obligat a fer una petita descripció del que un portafoli és. Només, com he comentat, per tal d’informar als possibles visitants no docents de que estic parlant quan parlo de portafoli.

Un portafoli, definició de Zubizarreta – 2004, és un conjunt d’evidències respecte del coneixement i les habilitats que adquirirà l’alumnat a través de la pràctica, organitzades de tal manera que inclou un diàleg reflexiu sobre les mateixes. Un altre definició, d’Alart – 2012, diu que és una metodologia d’avaluació alternativa que té en compte el nou paradigma educatiu centrat en l’estudiant.

I això, què vol dir? Doncs al llarg d’aquest quadrimestre, del que va des d’octubre fins al gener, he fet un seguit d’assignatures i en aquesta que em porta, Tutoria i Orientació, he assistit a una sèrie de sessions, classes, que han tractat uns temes determinats. L’Avaluació per portafoli, que és el que la professora ens ha proposat, no és més que mostrar evidències de que he adquirit una serie de coneixements, però també que he reflexionat sobre ells. Així la docent d’aquesta assignatura, atenent al nou paradigma educatiu centrat en l’estudiant, ens ha donat la llibertat de realitzar-ho segons nosaltres creguéssim. I la meva proposta, com sabeu que m’agraden les TIC, no ha estat altre que mostrar les reflexions que els temes m’han portat mitjançant la publicació de post al bloc.

El portafoli recull la informació que he anant recollint durant el procés d’aprenentatge i també la reflexió personal que he fet sobre la mateixa. Treballa una sèrie de competències bàsiques que l’alumne, jo, he anat adquirint, i personalitza l’aprenentatge, ja que seré jo el que esculli els centres d’interès i reflexió. Al docent li permet valorar si l’alumne ha treballat els continguts donats a classe i les seves reflexions fetes, per altre part, autonomament. A l’hora de l’avaluació és poden tenir en compte aspectes com la presentació, organització i aparença, si s’han evidenciat els continguts, les reflexions i també les conclusions.

A mi m’ha donat la possibilitat de treballar la matèria de forma molt personal, tot investigant i fent recerca contínua a la xarxa i desprès presentar els meus aprenentatges en el bloc. Per tant trobo que ha estat una proposta molt encertada, especialment perquè permet que cada alumne ho faci segons els seus interessos.

Us adjunto una presentació de Núria Alart de Què és un e-Portafoli?

One thought on “El portafoli

  1. Pingback: Activitats Màster de Formació del Professorat « Filosofía de Bolsillo

Responder

