Projectes d’Innovació en Filosofia

En aquesta nova entrada faré d’anomenar alguns dels projectes d’innovació en Filosofia actuals i no tan actuals. Tractaré de fer una petita descripció de dos i d’aportar alguns enllaços d’interès on poder trobar més informació i material.

La proposta és fer un seguiment de temes com ara diàleg neosocràtic, l’Associació de Filosofia Pràctica de Catalunya, critical thinking, educació en valors i webquest.

En aquesta entrada parlaré dels que em semblen més rellevants i que són del meu interès particular, Filosofia per a nens i webquest.

Filosofia per a nens, filosofia 3/18 o Philosophy for children (P4C)

Em sembla rellevant en aquest punt adjuntar l’enllaç de Filosofia 3/18 de la Viquipèdia on trobareu una bona descripció de que és del que parlem quan diem filosofia 3/18. És una entrada molt interessant on podreu trobar els objectius del projecte i el currículum del projecte filosofia 3/18.

Filosofia 3/18 és un projecte educatiu, el qual és una adaptació a Catalunya, del moviment educatiu internacional conegut amb el nom de Philosphy for Children, i creat per Matthew Lipman, destinat a l’Educació Infantil, Primària i Secundària. Pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic, en definitiva, fent efectiu el lema d’aprendre a pensar.

A Internet és pot trobar molta informació al respecte de la filosofia per a nens. Destacaria especialment GrupIREF, que ja he comentat en l’anterior entrada. Sobretot perquè hi ha molts recursos i propostes.

En anglès he trobat una molt interessant que fa moltes propostes, recursos, hi ha e-books i explica moltes experiències. Es tracta de p4C. Especialment per les propostes dividides per edats.

Webquest o caça del tresor

Podreu trobar una molt bona descripció a viquipèdia a l’entrada Webquest. I molts materials, blocs i webs a l’Associació Catalana de Webquest.

Una webquestwebquesta o WQ és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats. (Definició consensuada a les segones jornades de Webquest, 2006)

Generalment, es tracta d’una pàgina que proposa als participants una història suggeridora per tal que aconsegueixin una sèrie d’informacions en unes pàgines d’Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu. Els objectius són combinar els continguts curriculars amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l’aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.

Les webquests es basen en el constructivisme, és a dir, en que els alumnes construeixin el seu propi coneixement a partir dels coneixements propis previs. Van ser ideades per Bernie Dodge l’any 1995 amb l’ajut de Tom March en el desenvolupament pràctic. Moltes de les webquests es creen a partir de generadors si els professors no saben programació.

Una webquest és una unitat didàctica que planteja als alumnes una feina o resolució d’un problema interessant i motivador i un procés de treball col·laboratiu basat principalment en recursos existents a Internet. Es tracta d’una activitat de cerca guiada en la xarxa.

Altres recursos per Webquest

En aquesta web podreu trobar un eina per fer-les. Una mostra com ara aquesta ens dona una idea de com fer-ne una. Aquest és de pagament.

El que he vist molt interessant és que és un treball molt col·laboratiu i hi ha moltes webs que en parlen com ara aquest Bloc colectivo per Compartir WebQuest y Cazas del Tesoro.

Internet ens dona molts recursos, i quasi tots gratuïts, per la preparació de WebQuest de molt bona qualitat com ara aquesta que és per treballar la descripció subjectiva y l’autoretrat literari, feta per una col·laboradora del col·lectiu anterior.

Sens dubte és una molt bona eina per preparar bons materials a la xarxa per poder treballar amb els nostres alumnes. El repte és tenir un bon coneixement de la matèria i una bona habilitat amb les TIC per desenvolupar la lliçó.

 

Anuncios

One thought on “Projectes d’Innovació en Filosofia

  1. Pingback: Activitats Màster de Formació del Professorat « Filosofía de Bolsillo

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s