Recursos TIC propis

En aquesta última entrada he volgut fer una petita explicació de que representen per a mi les TIC aplicades a l’ensenyament i de dos dels recursos que utilitzo per pensar les TIC.

Intentaré respondre a la pregunta Com puc començar?

Bloc

Indispensable poder tenir un bloc per poder comunicar-te amb els alumnes. En el meu cas és wordpress, però també n’hi d’altres com blogger. En aquest punt és molt important que el bloc sigui capaç de poder inserir vídeos i arxius de veu. És molt senzill tenir-ne un, és gratuït, i el funcionament és molt bàsic i intuïtiu.

Marcador

Molts dels professors amb els que parlo em comenten que Internet és una pèrdua de temps. I no deixen de tenir raó, al menys per a ells. Crec que hi ha una sola raó. No poden memoritzar totes les pàgines que visiten. Quan un fa una cerca per Internet passa per moltes pàgines. Sota el meu punt de vista serà determinant per l’èxit o el fracàs l’organització de la cerca, però també la capacitat del professor per emmagatzemar tot allò que veu.

Jo utilitzo diigo. És un eina que s’instal·la en el navegador i que ens permet, amb un sol click, guardar aquella adreça que hem visitat i donar-li un tag, de tal manera que sempre puc anar al meu diigo i veure quines pàgines he visitat i cercar-les per noms o tag.

Ho explico amb un exemple. Jo puc estar fent una cerca però en aquell moment no destinaré, per exemple, més de 30 minuts. Com que ho sé i sé que no podré preparar materials, simplement vaig marcant al meu diigo totes aquelles pàgines que em semblen rellevants pel tema de la cerca, li dono un tag, i passats els 30 minuts tanco tot. Un cop disposo de temps vaig al meu diigo i allà tindré totes les pàgines que he guardat amb aquell tag. Ara ja puc treballar amb els materials.

Penso que és un recurs molt important. Penseu que fent aquesta cerca de l’exemple ens trobem molt sovint amb altres materials. El que fem és exactament el mateix, ho guardem al nostre diigo i li donem un tag diferent. Desprès tindrem un llistat de tags.

I com a mostra un botó. Aquest és el meu diigo i aquest el meu llistat de tags. Clicant sobre qualsevol d’ells us sortirà un llistat de les webs que en algun moment he visitat i he cregut interessant pel meu treball o pel futur.

També és poden fer grups de tal manera que qualsevol modificació de la llista d’enllaços d’un dels participants serà anotat a la llista de cada usuari particular. És un eina molt maca per treballar amb els vostres alumnes.

Altres recursos per educació

No li dic així en va és la traducció de l’acrònim OER, Other Educational Resources. Només heu de fer una visita a OER Commons per veure el potencial de l’ús de recursos compartits.

Òbviament això no acaba aquí, hi ha infinitat de recursos, tant d’eines per utilitzar com llocs d’Internet per apropar-nos i veure materials. El que aquí he volgut mostrar és únicament alguns punts a tenir presents. Sé que ha estat fet d’una forma desestructurada i poc completa però no és un curs per ningú, són les ràpides reflexions per una assignatura del Màster. M’he deixat els famosos twitter i facebook, on podem fer sessions sincròniques i asincròniques o fer grups de treball, o de comunicació, i moltes altres coses, per aquesta inexactitud, de la qual en sóc conscient i veig clarament en les entrades, demano disculpes.

One thought on “Recursos TIC propis

  1. Pingback: Activitats Màster de Formació del Professorat « Filosofía de Bolsillo

Responder

